onsdag 29 oktober 2008

Delicato och kreativ marknadsföring

Många har upprörts av Delicatos marknadsföring den senaste tiden, spiken i kistan satte de väl när de gick ut med sin tårta pudrad av florsocker med formen av ett nyckelhål och skriver "nyckelhålsmärkt". Det menade man skulle vara varumärkesintrång och de blir nu tvingade att dra in reklamen. Att inte någon på Delicato tänkte tanken "varumärkesintrång" innan denna reklamen publicerades känns ju ganska osannolikt. Vad har Delicato egentligen att förlora oavsett hur reaktionen blir? Typ inget! Bara smart marknadsföring. Det är ju som en lott med vinst varje gång.





Jag tycker de marknadsför sig på ett ironiskt och humorfyllt sätt när de gjort dig roliga över den rådande mat- och hälsodebatten. Det är ett jättemyller av marknadsföring och att sticka ut för att märkas är ju ett måste. Att då bulla upp värsta kakfatet med texten "kan innehålla spår av vitaminer och mineraler" tycker jag visar på en styrka som företag att kunna driva med sig själv, göra en rolig grej av sin produkt. Jag tycker de är på helt rätt spår i rätt tid!

Inga kommentarer: